Ahad, Februari 13, 2011

Hectic!

Assalamualaikum..

=)

^_^

;)


Happy?


Mestilah! kali ni update blog dekat malaysia! *teruja lebih*



Alhamdulillah ala kulli hal DIA panjangkan umur sampai saat ini untuk bagi peluang & ruang supaya kita jadi hambaNya yang terBAEK.

Recently, semua orang concern tentang 1 negara yang sebelum ni jaranggggg disebut-sebut. Yup mestilah REPUBLIK ARAB MESIR. (kampung kedua!) Siapa yang tak tahu revolusi Mesir adalah rentetan dari revolusi Tunisia untuk menggulingkan pemimpin yang korupsi. Mungkinkah Malaysia suatu hari berpotensi juga mencontohi Tunisia & Mesir? Tepuk dada tanya iman ye.

Ok ceritanya bermula begini~


26 Jan 2011


Mid term tamat dengan jayanya-ada markah pula tu..fuhh~
Cadangnya nak ke TAHRIR (tempat rusuhan) ambil visa. Sekali kena batalkan bila kawan bagitahu ada rusuhan. Ingatkan biasa2 je. Cool lagi kiteorg.
http://www.blogger.com/img/blank.gif


28 Jan 2011


Kemuncaknya lepas solat jumaat. Dengar bising2 depan masjid. Biasalah tu kan nama pun arab. Tapi2 lain macam sangat bisingnya. Usha2 rupanya mereka buat demonstrasi. Ramainya Masya Allah tak boleh nak bilang (memangla kan). Lama juga sampai ke malam. Penonton (kiteorang) pun dah penat tengok.


Dan hari-hari seterusnya keadaan makin teruk. Connection kena sekat. harga barang naiknaiknaik! perintah berkurung. Masa ni memang Hanya Allah yang tahu.


One day, dapat arahan suruh pindah DMAK. Maka dengan bermalas-malasan untuk tinggalkan rumah tercinta kiteorang pun siap2lah pagi tu juga dengan penuh kelam-kabut. Biasalah perempuan. Kalut sikit.
Sampai DMAK jumpa dengan kawan2 sayyidah. Lega tengok dieorang takdelah trauma sangat walaupun demo kat imarah sana lagi hebat sampai kena pemedih mata. Kesian. Kagum juga korang2 memang kuat ;)



Then, hari tu juga DMAK dipenuhi dengan studentsss. Semuanya diarahkan berpindah. Memang penuh sangat-sangatlah DMAK tu. Walaupun dalam beberapa hari tu tidaklah seselesa mana tapi saat-saat tu memang satu tarbiyah yang baik.


Masa tulah nak eratkan ukhwah dengan sahabat-sahabat uni lain..
Masa tulah nak kenal-kenal dengan seniors yang hebat-hebat belaka..
Masa tulah belajar hidup berkongsi. Everything yang ada semua di'share'. Sweeeettt!
Masa tulah hidup susah sama-sama.
Masa tulah sedar erti hidup dalam kekurangan, kelaparan (mungkin), ketakutan, kebimbangan dll.
Masa tulah banyak masa tak dibazirkan depan fb.ehe



Personally, Alhamdulillah syukur sebab disenaraikan sebagai salah seorang yang beruntung diuji dengan ujianNya walaupun hakikatnya tidaklah sehebat saudara-saudara kita kat Palestin, Afghanistan sana. Tapi sekurang-kurangnya kita dapat ambil sesuatu yang bernilai dengan sekelumit ujian ni kan?



One more thing, satu benda yang dapat dilihat kan bila kita berSATU semuanya mudah. Pengurusan berjalan dengan lancar tanpa banyak masalah bila semua bagi kerjasama. Salute pada seniors yang menjadi pemudah cara yang profesional, bekerja di bawah tekanan, dihidangkan dengan pelbagai masalah, dihantui dengan masa yang suntuk. Pengorbanan yang amat tinggi sampai tak tidur malam pun! Hanya Allah yang mampu membalas kebaikan mereka!.

The point is dari cerita yang berjela-jela(? )sesuatu perkara yang sukar jadi senang kalau kita semua ada sikap kerjasama. Kalaulah kesatuan tu kekal waktu susah & senang.Waaa bahagia!
*Tiba-tiba teringat lagu UiTM, "bersatu kita warga..........."


Sebelum terlupa, based on our observation demo ni majoriti digerakkan oleh PEMUDA, GOLONGAN PROFESIONAL tanpa mengira umur, agama dan parti. Manalah tahu doktor2 Ain Shams tu penggerak utama dekat Abbasiyah.. =p


~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Ok dah kut setakat ni. Take a break. Cerita Jeddah next time pula ye. Jetlag tak habis lagi.uhu.



p/s: Nak sambung kuliah balik!

Tiada ulasan:

Catat Ulasan