Selasa, Mac 22, 2011

TERIMA KASIH..

 

Dalam seharian hidup kita, memang tak terlepas daripada pertolongan orang. Ada kawan yang tolong dalam pelajaran, ada adik-beradik yang bantu dalam hal-hal kewangan atau senior-senior yang sentiasa menghulurkan bantuan dan ada saudara seislam yang sentiasa mendoakan kita. Kita tak sedar atau kurang sedar pada orang-orang sekeliling yang banyak berjasa dalam hidup kita.

Kita ingat kejayaan kita sekarang sebab musababnya atas usaha kita. Tapi kita tak cakna yang kita ada kawan-kawan yang motivated kita, ada senior2 yang membantu, ada cikgu-cikgu yang mengajar kita, ada keluarga yang menasihati & mendoakan kita. Alhamdulillah , syukur pada Allah yang menciptakan kita.

Oleh sebab terlalu banyakkkk nikmat yang diberi  kita lalai, leka, lupa, alpa dan sebagainya untuk mengekspresikan penghargaan. Walaupun pertolongan yang diberi tu tidaklah sebesar mana dan tidak sehebat mana namun sekurang-kurangnya kita patut menghargainya  dengan mengucapkan TERIMA KASIH. Kalau penghargaan kepada  manusia pun kita susah untuk menghargai apatah lagi nak menghargai pemberi kepada segala nikmat yang ada atas bumi ni.

Manusia memang sifatnya lupa. Bila nikmat tu sedang dinikmati memang susah nak dihargai. Bila nikmat tu hilang tak kiralah sementara atau kekal baru kita sedar betapa berharganya nilai nikmat tu. Mulalah kita rasa kesal dengan apa yang kita dah lakukan. Belajar dari kesilapan. Sentiasa menghargai apa yang kita ada sekarang. Jangan sentiasa menghitung nikmat yang kita tak peroleh tapi sentiasalah bersyukur dengan nikmat yang kita sedang kecapi.

Ya Rabb, jadikan aku hambaMu yang sentiasa bersyukur atas setiap nikmat yang Kau berikan dan jauhkan aku dari sifat kufur nikmat.Aminn..

Doa yang selalu ustaz sebut-sebut satu masa dulu.

Di kesempatan ini, TERIMA KASIH

-pada kawan2, teman2, sahabat2 dari kecil hingga sekarang yang sudi berkongsi kasih-sayang dan menerima seadanya. Sungguh kawan-kawan tu satu nikmat yang terlalu manis ^^

-pada akak-akak, adik-adik yang dikasihi yang tak jemu menghulurkan bantuan, berkongsi cerita & pengalaman. Mendidik dan mentarbiyah supaya menjadi lebih baik dari sehari ke sehari. Moga hati kita semua diikat atas satu akidah. =)

-pada cikgu2,doktor2 yang tak jemu mendidik, memberi, ilmu yang berguna. TERIMA KASIH atas segala kenangan yang sangat istimewa ^_^

-pada makayah yang melahirkan, menjaga, mengajar, mengambil berat, berada di sisi ketika senang dan susah, mendoakan setiap masa, berkongsi segalanya, menerima seadanya dan banyak lagi (homesick pulak). TERIMA KASIH!

-Dan, TERIMA KASIH waALHAMDULILLAH syukur pada ALLAH yang memberikan nikmat bersaudara, rasa kasih sayang dalam diri hamba-hambaNya supaya terjalin ukhwah dan mahabbah dan supaya kita mencintai DIA & RASULNYA lebih dari yang lain.

images

p/s: Belajar untuk berterima kasih mula dari hari ini untuk jadi HAMBA yang BERSYUKUR! ^.~ 

 

5 ulasan:

  1. terima kasih timi sebab dulu selalu kasi nasihat superb2..sekarang susah nak carik dah
    T_T

    BalasPadam
  2. haha..ade plak tqa bg =.=...rindula kat sek dlu..hukhuk..byk bnd da x same..ha,skang ni syah plak la bg =)

    BalasPadam
  3. Teringat baca dalam buku 101 Kisah dari alquran, alhadis dan hayatus sahabah Dr Zahazan.. ada 1 kisah mengenai Nabi Adam. Tapi terlupa sikit ceritanya. I'm sorry, my bad..(i'll check later) Nabi Adam ada beri 40 tahun usianya pada Nabi Daud. Kemudian apabila tiba ajalnya, baginda berkata bukankah usiaku ada 40 tahun lagi? Allah menjawab "Bukankah dahulu kamu telah berikan kepada Nabi daud?"...Uh..okeh, di sini memang menunjukkan sifat lupa manusia..selain sifat rakus dan tamak :)

    sekian, TERIMA KASIH :D

    p/s : Cik Khaulah bam bam demam

    BalasPadam
  4. 0O0O...baru tqa tahu...*tula buku tu x abis hadam ag =.=*...

    hehe TERIMA KASIH ^^

    BalasPadam
  5. adik, jazakillah juga utk semuanya! speechless lak. huhu. uhibbuki fillah!

    BalasPadam