Sabtu, April 23, 2011

vision?

Alhamdulillah masih bernafas..
Masih diberi nikmat Iman dan ISLAM..
Masih diberi peluang untuk berpijak di atas muka bumi penuh barakah
ALHAMDULILLAH.

Sheikh Yusof Al-Qardawi ada berpesan, setiap inci tanah di atas muka bumi ni sangat subur. Sangat subur untuk menanam benih-benih syurga.

Subhanallah, selama ni tak sedar peluang untuk ke syurga tu bukan depan mata je tapi setiap masa, kat mana-mana pun boleh!~
Bila tak sedar, mulalah lagha sana sini situ. Chattingla, FBing, BLOGging la..tak salah nak buat tapi berpada-padalah. Jangan sampai awlawiyat kita (belajar) tu dianaktirikan.

Astagfirullah..lemahnya..Ya Rabb,kuatkan kami!

Masa sangat mencemburui manusia. Sangat kejam. Tak pernah nak beri peluang untuk kita betulkan kesilapan lepas. Tapi itulah terbaik. Mungkin kalau kita tak buat kesilapan yang lepas-lepas tu, kita tak jadi kita sekarang. Kita tak berada di tempat yang kita belajar sekarang. Kita tak jadi orang yang lebih baik. Sebab kita manusia tend to ambil ibrah, pengajaran dari kesilapan. Lagi banyak buat silap lagi banyak kita belajar dan lagi berhati-hati dalam amal kita.

Exam booster

Kita belajar sungguh-sungguh, tapi kita lupa.
Hari ni kita faham, esok dah tak ingat.
Kita baca buku,highlight segala benda tapi depan kertas 'blank'
Kita duk hafal setiap patah kata, bila ditanya...kosong!

kenapa?

Lupa tu satu nikmat supaya kita sentiasa ulang dan ulang dan ulang. Pengulangan tu memang sangat penting untuk MENGINGAT.
point 1 : Jangan MALAS nak mengulang

kita faham tapi tak keep in long memory.Macam mana?
MENGULANG, MIND MAP, ETC

Paling menakutkan bila kita belajar hingga 'tepu' tapi bila masa nak keluarkan terus tak boleh jawab. Jawapan semua ada dalam otak tapi tak boleh tulis, tak boleh suarakan, tak boleh jawab apabila disoal. Nauzubillah..

Point 2: Belajar untuk extract apa yang kita belajar. By lisan sangat penting. Berlatih supaya tak kaku masa periksa lisan. Untuk jangka masa panjang pun penting untuk ada komunikasi skill ni..

Pesanan macam pakar motivasi pula. Tips di atas di beri oleh seniors. Jazakumullah khairan kathira.


p/s: Mencari vision dalam hidup ^.^

sirru ala barakatillah

Tiada ulasan:

Catat Ulasan