Ahad, Jun 13, 2010

"Saya nak untung dalam pelaburan kat sana"

Bismillah walhamdulillah



Alhamdulillah diberikan lagi kesempatan tuk terus bernafas menikmati nikmatNya.Kebelakangan status diri tak stabil.sangat tak stabil.Hati rasa entah.Serba tak kena.Rasa rindu kat biah sekolah membuak2.Kawan2 kat sekolah.Erm..rinduuu~~rasa lemas bila kemungkaran di depan mata dan yang melakukannya..aduhh terer dlm selok belok agama.Moga Allah memberi petunjuk kepada kita.Aminn..
Sekarang semua tengah sibuk menyiapkan kertas kerja + presentation yang mcm air tak putus2..huhu..sampai 1 tahap blur tak tahu nak buat yang mana satu dulu.Dan surenya semua tengah nervous nak buat role play-klimaks BI. =P.nak menjejakkan hati ke blog2 makin suram je smngt ni.DSementara menunggu ngantuk yang tak kunjung tiba ni,curilah masa nak mencoret kat sini. =D. Moga apa usaha yang dah dilakukan,sedang dilakukan dan akan dilakukan InsyaAllah akan dikira sebagai ibadah.Aminn..aminn..aminn








Dalam 1 slot yang membincangkan Hadis 40 syarah Imam Nawawi.(Hadis yang ke 40)

Dari Ibn Umar radiyallahu anhuma katanya:Rsulullah s.a.w memegang bahuku lalu bersabda; Hendaklah engkau berada di dunia seolah-olah seperti pedagang, atau orang yang sedang melalui di jalan (pengembara). Dan adalah Ibn Umar berkata; Jika engkau berada pada waktu petang maka janganlah engkau menunggu pagi, dan apabila engkau berada pada waktu pagi janganlah engkau menunggu pagi.Dan gunakanlah dari sihat engkau untuk masa sakit engkau dan dari hidup engkau bagi masa mati engkau.
RIWAYAT BUKHARI








1 analogi diketengahkan bayangkan kita akan fly ke 1 negara yang kita sorang2 je yang islam kat tempat kita belajar tu.Dikekelilingi non-muslim yang kita tak arif tentang perspektif mereka pada islam.Mesti kita buat preparation yang sangatttt rapi dari segala segi.Pakaian,duit,dan yang penting fardhu ain dan kifayah.Kita seboleh2 nak prepare sesempurna boleh sebab kita tak tahu pun untung nasib kita kat tempat baru.Takut,excited,gembira,sedih dll betul tak??








Zaman sekarang ramai yang terlibat dalam pelaburan saham untuk mantapkan ekonomi.*maaf tak arif sangat dengan eko,x dapat huraikan lagi*.Sama ada untung atau rugi je kan.





Tapi kita lupa kita SEMUA ada saham kat 'sana'.Kita tak tahu kita kat sana apa nasib kita.Hanya ada 2 pilihan NERAKA @SYURGA..Kita tak tahu kita masuk yang mana.Dunia ni Allah bagi masa untuk kita berusaha kumpul saham Akhirat dengan mata wang pahala atau dosa.





Terfikir hari ni aku banyak mata wang yang
mana?Apa yang aku dah prepare tuk ke sana selama aku hidup ni?Cukup ke saham kat sana? Fikir tu je dah rasa aduh sikitnya saham kat sana tu~.








Antara inisiatif yang mudah yang Allah nyatakan dalam as-saff (10-11)





"Wahai orang-orang yang beriman,Mahukah kamu Aku tunjukkan perdagangan yang menyelamatkan dari azab yang pedih?Beriman kepada Allah dan rasulNYA dan berjihadlah di jalan Allah dengan harta kamu dan jiwa kamu.Itulah yang lebih baik bagi kamu jika kamu mengetahui."








Banyakkan bersedekah tak kira pada sesiapa dan dalam bentuk apa-apa pun.Duit,ilmu,masa kita,senyuman,tenaga kita niatkan sebagai sedekah moga dapat ditukarkan kepada mata wang pahala kat sana!


~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Hari ni besdey salah sorang kawan sekuliah.Agak kejam juga kiteorg ni n the best actors and actress.Wat komplot curi fon dia! tula sape suruh cakap fon is my first favourite thing.Kan dah kena.Penangan sampai tak boleh buat kerja.Tapi respek juga.Even geram tahap giga pun bole senyum2..ehem..ehem.. hehe...Malam pula buka puasa sama2 kat ole2.pastu tetiba pula ajak main bowling.Herm..layannnn~~~ tapi kan best kalau tempat bowling asing ikut gender.Syok!


~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~`
Nex week ada mid term utk 3 paper je.KOT. Hari ni ati remuk juga bila dapat quiz bio pasal bones. =(
*sesi muhasabah bermula sekarang dan takkan berhenti!*

ok.sign out.Moga semuanya diberkati Allah.
Allahuyubariku fiik!!

wallahualam

Tiada ulasan:

Catat Ulasan