Jumaat, Ogos 05, 2011

Aku tak reda

 

 

Bismillahirahmanirrahim…

Alhamdulillah..Alhamdulillah..Alhamdulillah ala kulli hal.

Tanpa disangka.

Tak ada khabar angin.

Angin sepoi-sepoi bahasa pun tak ada.

Tak ada ‘instinct’.

Hari berlalu macam biasa tanpa benda-benda ‘aneh’.

Selamat hantar sahabat-sahabat seperjuangan pulang ke Malaysia. Kata-kata terakhir mereka, “tolong tengokkan result tau.T kte tefon keyh”

Balik rumah. Sesaat lepas tu, “weyyy, mat(bukan nama sebenar) kate da kuar result da kat fb!”

Zap!

Heart rate rapidly increase. Nasib baik tak ada *arrythmias.fuhh~

pucat lesi dah muka. Seram sejuk dah rasa. Allah kuatkan. Rasa macam nak *syncope pulak.

‘tauhid mau kuat’

‘Dah buat yang terbaik,tawakal sungguh2’

Terus terlintas apa yang selalu ayah & mak ulang dari dulu.

Alhamdulillah tenang balik.

Walaupun tangan terketar-ketar nak mencari link result. Sampai laptop pun shaking jugak.

Bila dah buka. Macam biasa carilah num ID. Siap ada nama, markah setiap subjek, pangkat macam mumtaz, jayyid jiddan dll dan pangkat untuk total semua subjek yang 4 tu.

Tergamam sekejap. Yelah pertama kali kan exam dekat uni. Jujurnya, teruja jugaklah. Kagum pun ada. Sebab exam habis 31 Julai, result keluar 3 Ogos. Beza 3 hari jer! Walaupun exam major habis 28 Julai. Kira cepatlah proses markah keluar. Dan ternyata segala kata-kata hikmat dari seniors2 yang superb memang sangat bermakna untuk freshies macam kami ni.heh.

Memang betul kata-kata kakak seusrah, “Kesilapan orang muda sekarang mereka menganggap pengetahuan tu lebih penting dari pengalaman dan kesilapan orang yang lebih tua menganggap engalaman tu lebih penting dari pengetahuan”

Orang muda memang berebut-rebut menuntut ilmu sehinggakan timbul rasa malas nak belajar dari orang yang lebih tua sedangkan belajar dari manusia tu sama penting dengan kita belajar dari buku.

Orang yang lebih tua pula merasakan mereka lebih berilmu dari orang muda sebabkan pengalaman yang lagi banyak dari mereka.

Hakikatnya pengetahuan dan pengalaman tu sama penting.

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Ok,lari tajuk sikit. Bila ternampak num 5012. Terus rasa nak tutup laptop. Cuak. Kalah masa SPM dulu. Tak boleh jadi. Curiosity dah makin naik bila dengar si A, si B, si C mumtaz la imtiyaz la..Hebakk2..

Dengan lafaz Bismillah, tengoklah satu-satu ikut subjek. Ok Alhamdulillah!! Terima kasih Ya Allah!~ Rasa nak sujud syukur depan laptop tu juga. Sahabat-sahabat lain pun dah turun dari rumah masing-masing muka tak percaya. Ey,orang tak tipu keyh. Bila kawan kata tahniah sebab dapat ******! Oh, baru tahu tak tengok natijah keseluruhan. Lagilah terkejut, dulu  agak kecewa lepas ‘exam’ yang susah. Dah kira-kira markah memang dah tak boleh nak dapat pangkat tu. Tapi Allah Maha Pemberi. Allahu Akbar!

Alhamdulillah ala kulli hal. Allah beri apa yang kita perlu bukan apa yang kita hendak. Allah tahu yang terbaik. Termuhasabah dengan natijah imtihan tu. Aku nak mumtaz juga dalam ‘exam’ Allah. Boleh ke aku ‘perform’ yang terbaik dan dapat mumtaz depan Allah. Rasa jauh lagi nak capai target tu. Allah. ;(.

Kakak yang ku sayangi berpesan,

Muhasabah kejayaan tu dik. Allah tak bagi macam tu jer. Bangunkan Islam dengan kelebihan kita. Majukan ummah dengan apa yang Allah dah bagi.

Kakak yang ku hormati mengingatkan,

Dik,terus mumtaz untuk bantu ummah.Teruskan istiqamah!

Ya Allah, saat hampir kita tewas dengan bisikan syaitan yang tak habis-habis ajak kita berlagak tak tentu arah, Allah hadirkan mereka yang mengingatkan betapa beratnya amanah yang tergalas atas bahu ni.

Tanggungjawab ke atas ilmu yang dipelajari. Amalkan

Tanggungjawab ke atas diri sendiri.Jujur dengan ilmu.

Tanggungjawab ke atas keluarga,masyarakat, ummah, negara, agama.

Ya Rabb kuatkan!

Jazakillah khairan jaza. Terima kasih kepada SEMUA yang mendoakan tak putus-putus. Moga Allah memberi ganjaran yang sebaik-baiknya kepada kalian.

p/s: Patut ke rasa tidak reda sedangkan Allah tahu yang terbaik bagi kita untuk masa lepas, sekarang, dan akan datang. Patut ke ada rasa ‘aku tidak reda’..

Sunnguh aku berlindung dari syaitan yang direjam.Astaghfirullah..al’azim!

Tiada ulasan:

Catat Ulasan